Listy klinické logopedie 2019, 3(1):29-35 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0072759

VÝVOJ SEBEOBRAZU U DĚTÍ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ

Mgr. et Mgr. Barbora Richtrová
Centrum sociálních služeb Hvozdy, o. p. s., Masečín 119, 252 07 Štěchovice
1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy, Kateřinská 1660/32, 120 00 Praha 2

Hlavním cílem příspěvku je uvedení do problematiky vývoje sebeobrazu (Self) u dětí s vývojovou dysfázií. Abychom lépe pochopili emoční prožívání a modifikace kontaktu ve vývoji Self u dětí, které jsou limitovány aberantním neurobiologickým zráním, uvádíme i stručný teoretický základ vývojových teorií a attachmentu. Pokud v klinicko-logopedické praxi chceme maximalizovat efektivitu terapeutického působení, je nasnadě pohlížet a reagovat na dítě jako na celostní bytost, která má vlastní prožívání, uvědomování, potřeby a patří do konkrétního rodinného systému. Podpoříme tím interpersonální vztahování, pocit bezpečí a sebeuvědomování. Kvalitním kontaktem dítě-terapeut můžeme nejen zvýšit motivovanost dítěte pro vzájemnou spolupráci, ale také stimulovat seberegulaci a přiměřeně zdravý vývoj Self.

Klíčová slova: vývojová dysfázie, vývoj Self, teorie citové vazby, modifikace kontaktu

Zveřejněno: 30. březen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Richtrová B. VÝVOJ SEBEOBRAZU U DĚTÍ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ. Listy klinické logopedie. 2019;3(1):29-35. doi: 10.36833/lkl.2019.007.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BADCOCK, N. A.: Co-localisation of abnormal brain structure and function in specific language impairment. Article in Brain and Language, March 2012. http://ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3315677/ Přejít k původnímu zdroji...
  2. BISHOP, D. V. M.; HSU, H. J.: The declarative system in children with specific language im pairment: a comparison of meaningful and meaningless auditory - visual paired associate learning. Article: December 2015; https://www.researchgate.net/publication/273490604 Přejít k původnímu zdroji...
  3. BISHOP, D. V. M., SNOWLING, M. : Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment: Same or Different? Article in Psychological Bulletin, Januar 2004. https://www.researchgate.net/publication/215626859 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. BISHOP, D. V. M.: What Causes Specific Language impairment in Children? Article in Current directions in psychological science, October 2006. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2582396/ Přejít k původnímu zdroji...
  5. CARROLL, J. M.; SNOWLING, M.: The development of phonological awareness in preschool children. Articel in Developmental Psychology, October 2003. https://www.researchgate.net/publication/33040915 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. De BREE, E.; WIJNEN, F. : Comparing SLI and Dyslexia: Developmental language profiles and reading outcomes. Chapter: January 2015. https://www.researchgate.net/publication/281209544 Přejít k původnímu zdroji...
  7. DLOUHÁ, O.: Vývojové poruchy řeči. Praha, Publisher 2003. ISBN 80-239-1832-X
  8. DLOUHÁ, O.: Poruchy vývoje řeči. Praha, Galén 2017. ISBN 978-80-7492-314-2
  9. EVANS, K.: Úvod do integrativní psychoterapie. Praha, TRITON, 2011. ISBN 978-80-7387-446-9
  10. GRAWE, K.: Neuropsychoterapie. Praha, Portál 2007. ISBN 978-80-7367-311-6
  11. HELLER, L; LAPIERRE, A.: Uzdravení vývojového traumatu. Olomouc, Fontána 2016. ISBN 978-80-7336-836-4
  12. JOYCE, P.; SILLS, CH.: Základní dovednosti v Gestalt psychoterapii. Portál, Praha 2011. ISBN 978-80-7367-771-8
  13. KLEIN, D., MOK, K; CHEN, J. K; Watkins, K. E.: Age of language learning shapes brain structure: A cortical thickness study of bilingual and monolingual individuals. Brain and Language 2014, 20-24. http://www.psy.ox.ac.uk/publications/464080. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. KOMÁREK, V.; VRÁNOVÁ, M.; KYNČL, M.; ŠANDA, J.; VYDROVÁ, R.: Specifické strukturální změny mozku u dětí s vývojovou dysfázií. In: Soubor anotací odborných sdělení konference XXII. Asociace klinických logopedů ČR. Hradec Králové, 2014, S. 5-6.
  15. KOUKOLÍK, F.: Lidský mozek. Praha, Galén 2012. ISBN 9788072627714
  16. LEVINE, P. A.: Probouzení tygra. Léčení traumatu. MAITREA, Praha 2011. ISBN 978-80-87249-21-5
  17. LEVINE, P. A.; KLINEOVÁ, M.: Trauma očima dítěte. Probouzení obyčejného zázraku léčení. Praha. MAITREA 2012. ISBN 978-80-87249-27-7
  18. MACKEWN, J.: Gestalt psychoterapie. Praha, Portál 2009. ISBN 80-7178-922-4
  19. NEUBAUER, K. a kol.: Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1
  20. NUDEL, R. et al.: Genome-wide association analyses of child genotype effects and parent-of-origin effects in specific languege impairment. Article in Brain and Behavior, February 2014. http://www.researchgate.net/publication/262046399_Genome-wide_association_analyses_of_child_genotype_effects_and_parent-of-origin_effects_in_specific_languege_impairment/ Přejít k původnímu zdroji...
  21. OAKLANDER, V.: Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš, Drvoštěp 2003. ISBN 80-903306-0-6
  22. RAMUS, F.; MARSHALL, CH. R.: Phonological deficits in specific language impairment and developmental dyslexia: towards a multidimensional model. Article in Brain: Januar 2013. https://www.researchgate.net/publication/235526003 Přejít k původnímu zdroji...
  23. SIEGEL, D. J.; PAYNEOVÁ-BRYSONOVÁ, T.: Klidná výchova k disciplíně. Praha: TRITON, 2015. ISBN 978-80-7387-848-1
  24. VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 8071783080
  25. WINNICOTT, D. W.: Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998. ISBN 80-86123-05-7
  26. WINNICOTT, D. W.: Playing and reality. London, 1997. ISBN 9780140216776
  27. www.psycholog-praha.net/odborne-clanky/65-gestalt-terapie-4-pohled-na-nektere-psychologicke-otazky-teorie-gestalt-terapie.html
  28. https://cs.wikipedia.org/wiki/Donald_Woods_Winnicott
  29. https://cs.wikipedia.org/wiki/Ego-obranný_mechanismus
  30. https://cs.wikipedia.org/wiki/Teorie_citové_vazby
  31. https://wikisofia.cz/index.php/Periodizace_lidsk%C3%A9ho_v%C3%BDvoje_(Erik_Erikson)

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.