Listy klinické logopedie 2019, 3(1):18-24 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0054671
PŘÍPRAVA DĚTÍ S DYSFÁZIÍ NA ČTENÍ A PSANÍ
- Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, U Kříže 8, 150 00 Praha 5
Vývojová dysfázie je jednou z nejčastějších diagnóz, se kterými se klinický logoped ve své každodenní praxi setkává. Jedná se o diagnózu, která s sebou nese celou řadu potenciálních problémů, jež musí logoped řešit. Dysfázie se zdaleka netýká jen špatné srozumitelnosti řeči, ale dotýká se zpravidla i mnoha jiných oblastí, ať už jde o slovní zásobu, morfologicko-syntaktickou rovinu jazyka či porozumění řeči. Jednou z oblastí, o níž se v souvislosti s vývojovou dysfázií hovoří méně, je přenos potíží do psané řeči - tedy o vysokém riziku výskytu potíží ve čtení a psaní, které je pro děti s vývojovou dysfázií mnohem vyšší než u intaktních dětí. Cílem tohoto článku je poukázat na souvislosti vývojové dysfázie a počáteční gramotnosti v kontextu tuzemské a zahraniční literatury, shrnout aktuálně dostupné poznatky o efektivitě intervence v oblastech, které za počáteční gramotnost zodpovídají, a podnítit tak odborníky z různých oblastí k zamyšlení nad dalšími možnostmi pomoci dětem s vývojovou dysfázií tak, aby se předešlo jejich selhávání ve školních dovednostech. V závěru článku bude přiblíženo nové vydání stimulačního programu Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina a jeho praktická aplikace v České republice v současné době.
Klíčová slova: dysfázie, narušený vývoj řeči, fonematické uvědomování, intervence, gramotnost, čtení, počáteční čtení, trénink jazykových schopností, Elkonin
Zveřejněno: 30. březen 2019 Zobrazit citaci
Reference
- BISHOP, D. D.V. a C. ADAMS. A prospective study of the relationship between specific language impairment, phonological disorders and reading retardation. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 1990, 31(7), 1027-1050. DOI: http://dx.doi.org.ezproxy.is.cuni.cz/10.1111/j.1469-7610.1990.tb00844.x. ISSN 0021-9630 (Print).
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BISHOP, D. V. M. The underlying nature of specific language impairment. Journal of child psychology and psychiatry. 1992, 33(1), 3-66. ISSN 1469-7610.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BLACHMAN, B. A. et al. Road to the code: A Phonological Awareness Program for Young Children. 5. Baltimore: MD: Brookes, 2000. ISBN 9781557664389.
- BOWYER-CRANE, C. et al. Improving early language and literacy skills: differential effects of an oral language versus a phonology with reading intervention. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2008, 49(4), 422-432. DOI: 10.1111/j.1469-7610.2007.01849.x. ISSN 0021-9630.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BRADLEY, L. a P. E. BRYANT. Categorizing sounds and learning to read-a causal connection. Nature. 1983, 301(5899), 419-421. DOI: 10.1038/301419a0. ISSN 0028-0836. Dostupné také z: http://www.nature.com/articles/301419a0
Přejít k původnímu zdroji...
- CARAVOLAS, M., A. LERVÅG, P. MOUSIKOU et al. Common patterns of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychological science. 2012, 23(6), 678-686. DOI: 10.1177/0956797611434536.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CARAVOLAS, M., A. LERVÅG, S. DEFIOR, G. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ a CH. HULME. Different patterns, but equivalent predictors, of growth in reading in consistent and inconsistent orthographies. Psychological Science [online]. 2013, 24(8), 1398-1407 [cit. 2016-01-16]. ISSN 09567976. Dostupné z: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=psyh&an=2013-29120-003≻ope=site
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- EHRI, L. C. et al. Phonemic awareness instruction helps children learn to read: Evidence from the National Reading Panel's meta-analysis. Reading Research Quarterly. 2001, 36(3), 250-287. DOI: http://dx.doi.org.ezproxy.is.cuni.cz/10.1598/RRQ.36.3.2. ISSN 1936-2722.
Přejít k původnímu zdroji...
- ECALLE, J. et al. Computer-based training with ortho-phonological units in dyslexic children: new investigations. Dyslexia. 2009, 15(3), 218-238. DOI: 10.1002/dys.373. ISSN 10769242. Dostupné také z: http://doi.wiley.com/10.1002/dys.373
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- FRANKE, H. a M. MIKULAJOVÁ. Předgramotnostní dovednosti slovensky hovořících dětí s různými profily jazykových schopností. Pedagogika. 2012, LXII(1-2), 164-177. ISSN 0031-3815.
- GILLON, G. T. The eficacy of phonological awareness intervention for children with spoken language impairment. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. 2000, 31, 126-141.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GILLON, G. T. The Gillon Phonological Awareness Training Programme: An intervention programme for children at risk for reading disorder. Christchurch, New Zealand: Canterprise Ltd, University of Canterbury, 2008.
- GILLON, G. T. Follow-up study investigating the benefits of phonological awareness intervention for children with spoken language impairment. International Journal of Language & Communication Disorders. 2002, 37(4), 381-400. DOI: 10.1080/1368282021000007776. ISSN 1368-2822.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HATCHER, P. J., CH. HULME a A. W. ELLIS. Ameliorating Early Reading Failure hy Integrating the Teaching of Reading and Phonological Skills: The Phonological Linkage Hypothesis. Child develompment. 1994, 65, 41-57.
Přejít k původnímu zdroji...
- HOOVER, W. A. a P. B. GOUGH. The simple view of reading. Reading and writing: An interdisciplinary journal. 1990, 2, 127-160. Dostupné také z: http://homepage.psy.utexas.edu/homepage/class/Psy338K/Gough/Chapter7/simple_view.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- HUND-REID, C. a P. SCHNEIDER. Effectiveness of Phonological Awareness Intervention for Kindergarten Children with Language Impairment. Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology. 2013, 37(1).
- JAGERČÍKOVÁ, Z. a A. KUCHARSKÁ. Počátky gramotnosti u česky mluvících dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s běžně se vyvíjejícími vrstevníky. Pedagogika. 2012, LXII(1-2), 150-163. ISSN 0031-3815.
- KUCHARSKÁ, A.. Riziko dyslexie: Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2014. ISBN 9788072907847.
- MCARTHUR, G. M. a D. V. M. BISHOP. Auditory perceptual processing in people with reading and oral language impairments: current issues and recommendations. Dyslexia. 2001, 7(3), 150-170. DOI: 10.1002/dys.200. ISSN 1076-9242.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MIKULAJOVÁ, M. a A. DOSTÁLOVÁ. V krajině slov a hlásek: Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina. Bratislava: Dialóg, spol., 2004. ISBN 80-968502-2-9.
- MIKULAJOVÁ, M., O. TOKÁROVÁ a Z. SÜMEGIOVÁ. Tréning fonematického uvedomovania podľa D. B. Eľkonina: Predgrafémová a grafémová etapa, 2. prepracované a doplnené vydanie. 2. Bratislava: Dialóg, spol. s r.o., 2014. ISBN 978-80-968502-7-3.
- MIKULAJOVÁ, M. a O. DUJČÍKOVÁ. Tréning fonematického uvedomovania podľa D. B. Eľkonina. Bratislava: Dialóg, 2001. ISBN 80-968502-1-0.
- MIKULAJOVÁ, M., M. NOVÁKOVÁ SCHÖFFELOVÁ, O. TOKÁROVÁ a A. DOSTÁLOVÁ. Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina Předgrafémová a grafémová etapa. 2. Praha: Centrum ROZUM, 2016. ISBN 978-80-260-8261-3.
- NATHAN, L. et al. The Development of Early Literacy Skills Among Children With Speech Difficulties: A Test of the "Critical Age Hypothesis". Journal of Speech, Language & Hearing Research. 2004, 47(2), 377-391. DOI: 10.1044/1092-4388(2004/031). ISSN 1092-4388.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NATIONAL READING PANEL. Teaching children to read: An evidencebased assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading [online]. In: instructionWashington, DC: U. S. Government Printing Office.: (NIH Publication No. 00-4769), 2000 [cit. 2019-03-20]. Dostupné z: http://www.nichd.nih.gov/publications/nrp/smallbook.htm
- SACKETT, D. L a William M. C. et al. ROSENBERG. Evidence based medicine: what it is and what it isn't. BMJ: 1/13/96, Vol. 312 Issue 7023, p71-72. 2p. 1996, 312(7023), 71-72. DOI: 10.1136/bmj.312.7023.71. ISSN 0959-8138. Dostupné také z: http://www.bmj.com/cgi/doi/10.1136/bmj.312.7023.71
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G.. Intervence v oblasti raných gramotnostních dovedností - přehled poznatků. Epsychologie. 2016, 10(4), 65-72.
- SNOWLING, M.. Literacy outcomes for children with oral language impairments: Developmental interactions between language skills and learning to read. CATTS, Hugh William a Alan G. KAMHI. The connections between language and reading disabilities [online]. Erlbaum: Mahwah, N. J.: Psychology Press, 2005, s. 55-75 [cit. 2019-03-19].
- SNOWLING, M., D. BISHOP a S. E. STOTHARD. Is preschool language impairment a risk factor for Dyslexia in adolescence?. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2000, (41), 587-600.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SNOWLING, M., J. a CH. HULME. Efficacy of language intervention in the early years. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2013, 3(54), 280-290. ISSN 1469-7610 (Electronic).
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SNOWLING, M. a CH. HULME. Evidence-based interventions for reading and language difficulties: creating a virtuous circle. British Journal of Educational Psychology. 2011, 1(81), 1-23.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SNOWLING, M. Dyslexia. Oxford: Blackwell publishing, 2001. ISBN 0-631-20574-8.
- SNOWLING, M. J. Beyond phonological deficits: Sources of individual differences in reading disability. BRADY, Susan A., David BRAZE a Carol A. FOWLER. Explaining individual differences in reading: Theory and evidence. New York: Psychology Press, 2011, s. 121-136. ISBN 978-1-84872-936-0.
- SNOWLING, M. J. a CH. HULME. Interventions for children's language and literacy difficulties. 2012, 47(1), 27-34. DOI: 10.1111/j.1460-6984.2011.00081.x. ISSN 13682822. Dostupné také z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1460-6984.2011.00081.x
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TOKÁROVÁ, O. a M. MIKULAJOVÁ. Vplyv tréningu fonematického uvedomovania v predškolskom veku na osvojovanie čítania a písania. MIKULAJOVÁ, Marína, ed. Utváranie ranej gramotnosti v norme a patológii. Brno: Sokrates, 2018, s. 137-188. ISBN 978-80-86572-82-6.
- TOKÁROVÁ, O. Utváranie ranej gramotnosti v norme a patológii. Editor M. MIKULAJOVÁ. Brno: Institut vzdělávání Sokrates, 2018. Theses. ISBN 978-80-86572-82-6.
- TROIA, G. A. Phonological awareness intervention research: A critical review of the experimental methodology. Reading Research Quarterly. 1999, Vol 34(1), 28-52.
Přejít k původnímu zdroji...
- WARRICK, N., H. RUBIN a S. ROWE-WALSH. Phoneme awareness in language-delayed children: Comparative studies and intervention. Annals of Dyslexia. 1993, 43, 153-173. ISSN 1934-7243.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ZIEGLER, J. C., D. BERTRAND, D. TÓTH, et al. Orthographic depth and its impact on universal predictors of reading: A cross-language investigation. Psychological Science [online]. 2010, 21(4), 551-559 [cit. 2016-01-16]. DOI: 10.1177/0956797610363406. ISSN 09567976.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.