Listy klinické logopedie 2017, 1(2):18-22 | DOI: 10.36833/lkl.2017.0182046
MULTIDISCIPLINÁRNÍ PÉČE O PERINATÁLNĚ OHROŽENÉ A POŠKOZENÉ DĚTI: ROLE LOGOPEDA V TÝMU ODBORNÍKŮ PERINATOLOGICKÉHO CENTRA
- Centrum Kociánka, Kociánka 2, 612 47 Brno
Pokroky v lékařské vědě a technologický rozvoj v neonatologii podněcují iniciaci a rozšiřování individualizované vývojové péče u dětí předčasně narozených, hospitalizovaných na jednotce intenzivní péče. Celosvětovým trendem je začleňování dalších rehabilitačních pracovníků do týmu neonatologického centra. Dostupnost jednotlivých terapeutů specializovaných na péči o předčasně narozené děti se liší na různých pracovištích v ČR. Úlohou klinického logopeda je management příjmu potravy, diagnostika a terapeutické intervence k podpoře připravenosti k orálnímu příjmu, při orálnímu příjmu a polykání, včetně objektivního vyšetření (videofluoroskopie) pro zjištění rizika aspriace a v neposlední řadě také edukace rodiče. Asociace klinických logopedů iniciovala první kroky pro zařazení klinického logopeda do týmu odborníků NJIP na území celé České republiky plošně a pro sjednocení postupů používaných na NJIP při příjmu potravy.
Klíčová slova: Neonatologická jednotka intenzivní péče, předčasně narozené dítě, týmová spolupráce, individualizovaná vývojová péče
Zveřejněno: 30. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- ALS, Heidelise. 1986. A synactive model of neonatal behavioral organization: framework for the assessment and support of the neurobehavioral development of the premature infant and his parents in the environment of the neonatal intensive care unit. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics. 6 (3-4), 3-53. ISSN 0194-2638.
Přejít k původnímu zdroji...
- AOTA. American Occupational Therapy Association. 2006. Specialized knowledge and skills for occupational therapy practice in the neonatal intensive care unit. American journal of Occupational Therapy. 60 (6), 659-668. ISSN 0272-9490
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- APTA. American physical therapy Association. 2001. Guide to physical therapist practice. 2nd ed. Physical Therapy. 81 (1), 9-744. ISSN 0031-9023
Přejít na PubMed...
- ARVEDSON, Joan. 2008. Assessment of pediatric dysphagia and feeding disorders: clinical and instrumental approaches. Developmental Disabilities Research Reviews. 14 (2), 118-127. ISSN 1940-5510.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ARVEDSON, Joan, Heather CLARK, Cathy LAZARUS, Tracy SCHOOLING a Tobi FRYMARK. 2010. Evidence-based systematic review: effects of oral motor interventions on feeding and swallowing in preterm infants. American Journal of Speech-Language Pathology. 19 (4), 321-340. ISSN 1058-0360.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ASHA. American Speech-Language-Hearing Association. 2004. Knowledge and skills needed by speech-language pathologist providing services to infants and families in the NICU environment. [online]. [cit. 2017-09-18]. Dostupné z www.asha.org
- ASHA. American Speech-Language-Hearing Association. 2008. Roles and Responsibilities of Speech-Language Pathologists in Early Intervention: Guidelines. [online].[cit. 2017-09-17]. Dostupné z www.asha.org.
- ASHBAUGH, J. B., M. K. LEICK-RUDE a H. W. KIILBRIDE. 1999. Developmental care teams in the neonatal intensive care unit: survex on current status. Journal of Perinathology. 19 (1), 48-52. ISSN 0743-8346
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BARBOSA, Vanessa Maziero. 2013. Teamwork in the neonatal intensive care unit. Physical & Occupational Therapy In Pediatrics. 33 (1), 5-26. ISSN 0194-2638.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Brasil. Ministerio da Saúde. 2012. Define as diretrizes e objetivos para organizacao da atencao integral e humanizada ao recémnascido grave ou potencialmente grave e os critérios de classificao e habilitaco de leitos de Unidade Neonatal no ambito do Sistema Unico de Saude (SUS). Portaria n. 930, 10 maio 2012.Diário Oficial da Uniado.
- BRAUN, Murray A. a Marjorie Meyer PALMER. 1985. A Pilot Study of Oral-Motor Dysfunction in "At-Risk" Infants. Physical & Occupational Therapy In Pediatrics. 5 (4), 13-26. ISSN 0194-2638.
Přejít k původnímu zdroji...
- COMRIE, Joan a James HELM. 1997. Common feeding problems in the intensive care nursery: maturation, organization, evaluation, and management strategies. Seminars in Speech and Language. 18 (3), 239-261. ISSN 0734-0478.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ESTEP, Meredith, Steven M. BARLOW, Rajesh VANTIPALLI, Donald FINAN a Jaehoon LEE. 2008. Non-nutritive suck parameters in preterm infants with RDS. Journal of Neonatal Nursing. 14 (1), 28-34. ISSN 1355-1841.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GRAVEN, Stanley N. a Joy V. BROWNE. 2008. Sensory development in. the fetus, neonate, and infant: introduction and overview. Newborn and Infant Nursing Reviews. 8 (4), 169-172. ISSN 1527-3369.
Přejít k původnímu zdroji...
- HAWDON J. M., N. BEAUREGARD, J. SLATTERY a G. KENNEDY. 2000. Identification of neonates at risk of developing feeding problems in infancy. Developmental medicine and child neurology. 42 (4), 235-239. ISSN 0012-1622.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- JACKMAN, Kelli Tracy. 2013. Go with the flow: choosing a feeding system for infants in the neonatal intensive care unit and beyond based on flow performance. Newborn and Infant Nursing Reviews. 13 (1), 31-34. ISSN 1527-3369.
Přejít k původnímu zdroji...
- LAU C., R. ALAGUGURUSAMY, R. J. SCHANLER, E. O. SMITH a R. J. SHULMAN. 2000. Characterization of the developmental stages of sucking in preterm infants during bottle feeding. Acta Paediatrica. 89 (7), 846-852. ISSN 0803-5253
Přejít k původnímu zdroji...
- LUBBE, Welma a Wilma TEN HAM-BALOYI. 2017. When is the use of pacifiers justifiable in the baby-friendly hospital initiative context? A clinician's guide. BMC Pregnancy and Childbirth. 17 (1), 17-130. ISSN 1471-2393.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MATHEW, Oommen P. 1990. Determinants of milk flow through nipple units: role of hole size and nipple thickness. American journal of diseases of children. 144 (2), 222-224. ISSN 0002-922X.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MATHISEN, Bernice A, Lindsay B. CAREY a Annette O'BRIEN. 2012. Incorporating speech-language pathology within Australian neonatal intensive care units. Journal of Paediatrics and Child Health. 48 (9), 823-827. ISSN 1034-4810.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MCCAIN, Gail C., Peter S. GARTSIDE, James M. GREENBERG a Judy Wright LOTT. 2001. A feeding protocol for healthy preterm infants that shortens time to oral feeding. The Journal of Pediatrics. 139 (3), 374-379. ISSN 0022-3476.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MCCLURE, Diane. 2013. An Evidence-based approach to feeding the late preterm infant. South Orange: Seton Hall University Dissertations and Theses (ETDs). 1846.
- PADOS, Britt F., Jinhee PARK, Suzanne M. THOYRE, Hayley ESTREM a W. Brant NIX. 2015. Milk flow rates from bottle nipples used for feeding infants who are hospitalized. American Journal of Speech-Language Pathology. 24 (4), 671-679. ISSN 1058-0360.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- PALMER, M. M., K. CRAWLEY a I. A. BLANCO. 1993. Neonatal oral-motor assessment scale: a reliability study. Journal of Perinatology, 13 (1), 28-35. ISSN 0743-8346.
Přejít na PubMed...
- REYNA, Barbara A., Rita H. PICKLER a Alison THOMPSON. 2006. A descriptive study of mothers' experiences feeding their preterm infants after discharge. Advances in Neonatal Care. 6 (6), 333-340. ISSN 1536-0903.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ROSS, Erin Sundseth a M. Kathleen PHILBIN. 2011. SOFFI: Supporting oral feeding in fragile infants. An evidence-based method for quality bottle-feedings with preterm, ill, and fragile infants. Journal of Perinatal & Neonatal Nursing. 25 (4), 349-357. ISSN 0893-2190.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SHAKER, Catherine. 2017. Infant-guided, co-regulated feeding in the neonatal intensive care unit. Part I: Theoretical underpinnings for neuroprotection and safety. Seminars in Speech and Language. 38 (2), 96-105. ISSN 0734-0478.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SHATZ Carla J. 1992. The developing brain. Scientific American. 267 (3), 60-67. ISSN 0036-8733.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SMITH, Sean M. a Wylie W. VALE. 2006. The role of the hypothalamic pituitary adrenalin axis in neuroendocrine responses to stres. Dialogues in clinical neuroscience. 8 (4), 383-395. ISSN 1294-8322.
Přejít k původnímu zdroji...
- SWEENEY, Jane K., Carolyn B. HERIZA a Yvette BLANCHARD. 2009. Neonatal physical therapy. Part I: Clinical competencies and neonatal intensive care unit clinical training models. Pediatric Physical Therapy. 21 (4), 296-307. ISSN 0898-5669.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SWEENEY, Jane K., Carolyn B. HERIZA, Yvette BLANCHARD a Stacey C. DUSING. 2010. Neonatal physical therapy. Part II: Practice frameworks and evidence-based practice guidelines. Pediatric Physical Therapy. 22 (1), 2-16. ISSN 0898-5669.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- THOYRE, Suzanne M., Catherine S. SHAKER a Karen F. PRIDHAM. 2005. The early feeding skills assessment for preterm infants. Neonatal Network: The Journal of Neonatal Nursing. 24 (3), 7-16. ISSN 0730-0832.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ÚZIS. Rodička a novorozenec 2009. Mother and newborn 2009. Praha: ÚZIS - Ústav zdravotnických informací a statistiky, 2009. ISBN 978-80-7280-911-0.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.