Listy klinické logopedie 2017, 1(1):61-68 | DOI: 10.36833/lkl.2017.0151125

ZVYŠOVÁNÍ ÚROVNĚ POZORNOSTI POMOCÍ COGNIPLUS PROGRAMU U DOSPĚLÝCH PACIENTŮ S KRANIOTRAUMATEM ČI CÉVNÍ MOZKOVOU PŘÍHODOU

PhDr. Lenka Dzidová
AquaKlim, s.r.o., Sanatoria Klimkovice, 742 84 Klimkovice, Česká republika

V klinické praxi se často setkáváme s jedinci s diagnózou traumatického poranění mozku nebo CMP, jejichž pasivita, kolísání pozornosti a chybějící motivace ovlivňují cílenou intervenci. Vzhledem k těmto omezením je žádoucí propojit rehabilitaci motorickou také s rehabilitací dílčích kognitivních funkcí, především pozornosti. Tento příspěvek prezentuje zvyšování úrovně pozornosti pomocí počítačového programu CogniPlus a tréninkového modulu Alert. Výzkumný soubor tvořilo 60 jedinců s diagnózou kraniotraumatu či CMP, absolvujících 5,10 či 15 terapií. Získaná data byla analyzována a statisticky zpracována použitím tabulek četností, krabicových grafů s vruby, Studentova t-testu a Pearsonova korelačního koeficientu. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda dochází ke zlepšování úrovně pozornosti vzhledem ke zvyšujícímu se počtu terapií v závislosti na reakčním čase u jedinců obou skupin diagnóz.

Klíčová slova: kraniotrauma; cévní mozková příhoda; pozornost; počítač; program

Zveřejněno: 30. březen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dzidová L. ZVYŠOVÁNÍ ÚROVNĚ POZORNOSTI POMOCÍ COGNIPLUS PROGRAMU U DOSPĚLÝCH PACIENTŮ S KRANIOTRAUMATEM ČI CÉVNÍ MOZKOVOU PŘÍHODOU. Listy klinické logopedie. 2017;1(1):61-68. doi: 10.36833/lkl.2017.015.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ASHA. Traumatic Brain Injury in Adults. [online]. 2016. [cit. 2017-04-08]. Dostupné z: www.asha.org
  2. Bruthans, J. Epidemiologie cévních mozkových příhod. 2009. In: Remedia [online]. [cit. 2017-04-09]. Dostupné z: www.remedia.cz
  3. CogniPlus. Katalog tréninkových programů. [online]. 2016a. [cit. 2017-04-04]. Dostupné z: Dostupné z: docplayer.cz
  4. CogniPlus. Principy léčby kognitivních poruch vyplývajících z poškození mozku. [online]. 2016b. [cit. 2017-04-04]. Dostupné z: http://cz.asystems.as/produkty/schuhfried/cogniplus
  5. Klucká, J., Volfová, P., 2016. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5580-9.
  6. Kulišťák, P., 2003. Neuropsychologie. Praha: Portál, ISBN 80-7178-554-7.
  7. Lippertová-Grünerová, M., 2005. Neurorehabilitace. Praha: Galén, ISBN 80-7262-317-6.
  8. Lippertová-Grünerová, M., 2009. Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén, ISBN 978-80-7262-569-7.
  9. Lišková, K. a kol., 2014. Neurorehabilitace: jak se zorientovat? Příručka pro osoby se získaným poškozením mozku a jejich rodiny. Praha: Erudis, o.p.s.
  10. Neubauer, K., Skákalová, T., 2015. Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus, ISBN 978-80-7435-640-7.
  11. Preiss, M. Neuropsychologie - základní témata. [online]. [cit. 2017-04-09]. Dostupné z: slideplayer.cz
  12. Preiss, M., Křivohlavý, J., 2009. Trénování paměti a poznávacích schopností. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-2738-7.
  13. Preiss, M., Kučerová, H., et. al., 2006. Neuropsychologie v neurologii. Praha: Grada, ISBN 80-247-0843-4.
  14. Roozenbeek, B., Maas, A., Menon, D. Changing patterns in the epidemiology of traumatic brain injury. 2013. In: Nature reviews neurology. [online]. Vol. 9., p.231-236 [cit. 2017-04-04]. Doi:10.1038/nrneurol.2013.22 Dostupné z: www.nature.com Přejít k původnímu zdroji...
  15. Vágnerová, M., 2002. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-678-0.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.