Listy klinické logopedie 2017, 1(1):56-60 | DOI: 10.36833/lkl.2017.0142399

SCHOPNOSŤ OPAKOVANIA PSEUDOSLOV AKO DOPLNOK INFORMÁCIE O RODINNEJ ANAMNÉZE DIEŤAŤA

Mgr. Svetlana Kapalková, PhD.1,*, Mgr. Oľga Tokárová, PhD.2
1 Katedra logopédie, Ústav psychologických a logopedických štúdií PdF Univerzity Komenského, Račianska 59, 813 34 Bratislava
2 Súkromné centrum špeciálno-pedagogického poradenstva - Inštitút detskej reči

Patomechanizmus špecificky narušeného vývinu reči (šNVR) je všeobecne vnímaný ako narušenie spracovania akustického signálu a oslabenie krátkodobej pracovnej pamäte pre materiál fonologickej povahy (Smolík, 2009 ). Zároveň sa ukazuje, že v niektorých rodinách je výskyt tohto narušenia komunikačnej schopnosti výrazne vyšší (Leonard, 1998) ako v iných rodinách. Test opakovania pseudoslov je citlivým a rýchlym nástrojom na identifikáciu rizika šNVR u detí práve kvôli tomu, že je založený na analýze a spracovaní rýchlo sa meniacich krátko trvajúcich zvukových signálov bez opory o význam slov (Kapalková, Polišenská, Vicenová, 2013). Položili sme si otázku, či sa u rodičov detí s jazykovými ťažkosťami rovnako prejaví deficit v oblasti krátkodobej fonologickej pamäte. Túto hypotézu sme sa rozhodli overiť všeobecne prijímaným diagnostickým markerom - Testom opakovania pseudoslov, ktorým boli vyšetrení obidvaja rodičia detí s NVR. Výkony rodičov sme porovnali so skupinou rodičov intaktných detí. Výsledky ukazujú, že rodičia detí s narušeným vývinom reči majú štatisticky významne nižšie skóre v teste opakovania pseudoslov ako rodičia intaktných detí z kontrolnej skupiny. Získané dáta potvrdzujú možnosť existencie genetickej predispozície pre jazykové ťažkosti v sledovaných slovensky hovoriacich rodinách.

Klíčová slova: Pseudoslovo, rizikové deti, špecificky narušený vývin reči, narušený vývin reči, rodinná anamnéza, rodičia, genetická predispozícia

Zveřejněno: 30. březen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kapalková S, Tokárová O. SCHOPNOSŤ OPAKOVANIA PSEUDOSLOV AKO DOPLNOK INFORMÁCIE O RODINNEJ ANAMNÉZE DIEŤAŤA. Listy klinické logopedie. 2017;1(1):56-60. doi: 10.36833/lkl.2017.014.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ARMON - LOTEM, Sharon a Natalia MEIR. Diagnostic accuracy of repetition tasks for the identification of specific language impairment (SLI) in bilingual children: Evidence from Russian and Hebrew. International Journal of Language and Communication Disorders. 2016, 51(6), 715 - 731. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. BISHOP, Dorothy V. Ten questions abuot terminology fo children with unexplained language problems. International Journal of Language & Communication Disorders. 2014, 49(4), 381 - 415. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. DALE, Philip a Melissa PENFOLD. Adaptations of the MacArthur-Bates CDI Into Non-U.S. English Languages [online]. 2011 [cit. 2017-04-05]. Dostupné z: https://mb-cdi.stanford.edu/adaptations.html
  4. HODGES, Rosemary, Natalie MUNRO, Elise BAKER, Karla MCGREGOR a Rob HEARD. The Monosyllable Imitation Test for Toddlers: influence of stimulus characteristics on imitation, compliance and diagnostic accuracy. International Journal of Language & Communication Disorders. 2017, 52(1), 30 - 45. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. CHIAT, Shula. Non-Word Repetition. In: Assessing Multilingual Children: Disentangling Bilingualism from Language Impairment. Toronto: Multilingual Matters, 2015, 125 - 150. ISBN 978-1-78309-311-3. Přejít k původnímu zdroji...
  6. CHIAT, Shula a Penny ROY. The preschool repetition test: An evaluation of performance in typically developing and clinically referred children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2007, 50(2), 429 - 443. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. KAPALKOVÁ, Svetlana, Kamila POLIŠENSKÁ a Zuzana VICENOVÁ. Non-word repetition performance in Slovak-speaking children with and without SLI: novel scoring methods. International Jouranl of Language & Communication Disorders. 2013, 48(1), 78 - 89. Přejít k původnímu zdroji...
  8. KAPALKOVÁ, Svetlana, Daniela SLANČOVÁ, Iveta BÓNOVÁ, Jana KESSELOVÁ a Marína MIKULAJOVÁ. Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: MABAG spol. s r.o., 2010. ISBN 978-80-89113-83-5.
  9. LEONARD, Laurence B. Children with Specific Language Impairment. Massachusetts: The MIT Press, 1998. ISBN 0-262-12206-5.
  10. MARKOVÁ, Jana a Marína MIKULAJOVÁ. Oral Sentence Comprehension in Slovak-Speaking, Typically Developing Children, in Children with a Specific Language Impairment, and in Children with Dyslexia. Journal of Speech and Language Pathology. 2011, 1(1), 27 - 47.
  11. MIKULAJOVÁ, Marína. Vývin reči. In: Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, 13 - 35. ISBN 978-80-223-4165-3.
  12. MIKULAJOVÁ, Marína a Iris RAFAJDUSOVÁ. Vývinová dysfázia: Špecificky narušený vývin reči. Bratislava: Dialóg spol. s r.o., 1993. ISBN 80-900445-0-6.
  13. POLIŠENSKÁ, Kamila a Svetlana KAPALKOVÁ. Improving Child Compliance on a Computer-Administered Nonword Repetition Task. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2014, 57(June), 1060 - 1068. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. SHAHMAHMOOD, Toktam Maleki, Shohre, JALAI, Zahra SOLEYMANI, Haresabadi FATEMEH a Nemati PARVIN. A systematic review on diagnostic procedures for specific language impairment. The sensitivity and specificity issues. Journal of Research in Medical Sciences. 2016, 21(5), 16. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. SMOLÍK, Filip. Vývojová dysfázie a struktura raných jazykových schopností. Československá Psychologie. 2009, 53(1), 40 - 54.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.